Středa

22. října 2025

Nyní

14ºC

Zítra

15ºC

Svátek má

Sabina

Aleš Havel: Fanoušci nám uvěřili a fotbal se stal v Hradci sportem číslo jedna

včera

Nebývalý zájem fanoušků zažívá v posledních dvou letech po otevření nové Malšovické arény FC Hradec Králové. Jeho marketingový ředitel Aleš Havel v rozhovoru pro Salonky mluví nejen o letošním 120. výročí hradeckého fotbalu, ale také o rekordním prodeji permanentek a dresů či originálních kampaních, které klubu přinášejí uznání napříč českou fotbalovou komunitou, i o spolupráci s hráči. Přiznává, že ještě před dvěma lety byl v Hradci sportem číslo jedna hokej, dnes už ale podle něj dominují fotbalisté, kteří mají do budoucna i evropské ambice.

FC Hradec Králové letos slaví 120 let od svého založení. Jak dlouho jste se na oslavy v klubu připravovali?
Relativně dlouho. Nechtěli jsme to podcenit, protože jsme věděli, jak důležité to pro celý klub je. Plán celého výročí jsme začali připravovat už rok dopředu.

Nové dresy, nové logo, nový web. Co všechno jste letos pro výroční sezonu připravili?
Hodně klubů oslavy odbyde jedním výročním zápasem, náš plán byl ale od začátku výrazně komplexnější. Na celou výroční sezonu jsme proto připravili spoustu projektů s cílem, aby si celá fotbalová veřejnost díky výročí uvědomila, jak dlouhá a významná historie našeho klubu je. Začali jsme úpravou vizuální linky. Použili jsme secesní vzor z Muzea východních Čech, který se stal spojovacím motivem výroční sezony. Najdete ho na dresech, v unikátním balení permanentek nebo v nové klubové kronice.

Fotbal v Hradci zažívá po otevření nové malšovické arény velký boom. Návštěvnost v posledních dvou sezonách byla dokonce 5. nejvyšší v lize, loni jste prodali přes čtyři tisíce permanentek. Jak složité bude tuhle laťku udržet, když postupně bude mizet atraktivita stadionu jako něčeho nového?
Nový stadion byl pro ten fotbalový boom určitě zásadní. Zároveň jsem ale přesvědčený o tom, že Hradec je fotbalovým městem už historicky. A z toho také dokážeme těžit. Rádi se k nám v posledních letech vrací fanoušci, kteří Malšovický stadion znají ještě z 80. nebo 90. let. V loňské sezoně jsme prodali 4015 permanentek, což je rekord v historii klubu. Myslím si, že letos toto číslo ještě překonáme. Už nyní máme prodaných asi 3950 permic a to nás čeká ještě jarní fáze prodeje.

Kam až byste se chtěli v horizontu třeba dalších tří až pěti let posunout?
Před otevřením nové arény bylo jedním z našich cílů dostat se na tři tisíce prodaných permanentek. To se nám povedlo hned v první sezoně a od té doby to číslo stále roste, takže u nás rozhodně panuje spokojenost. Určitě se vzhledem k počtu obyvatel nemůžeme rovnat s těmi top pražskými kluby. Sparťany a slávisty navíc najdete úplně všude, zatímco fanouška Hradce, který by neměl žádnou vazbu na náš region, budete hledat dost složitě. Když tohle všechno vezmeme v potaz, tak v Hradci dosahujeme naprosto skvělých čísel.

Hodně pozitivní ohlas vzbudila podoba letošních permanentek. Zatímco některé kluby je přesouvají už jen do virtuálního prostředí, vy jste plastové permice prodávali v originálním balení, ve kterém fanoušci dostali například i klubovou šálu. Proč jste se rozhodli jít touto cestou?
Tohle bylo moje velké přání. Nechtěl jsem v tomto kopírovat trendy, nemyslím si, že jsme jako klub připravení na maximální digitalizaci. Jsem toho názoru, že to, co držím v ruce, má pro mě daleko větší hodnotu, než když se na to koukám jenom na obrazovce. Chceme tím posílit propojení mezi fanouškem a klubem. Jsem přesvědčený, že pokud fanoušci dostanou svoje permanentky v takto atraktivním balení s dárkem a poděkováním, stane se to tématem hovoru. A to je z marketingového hlediska to nejlepší, co se může stát – když si o vaší značce budou lidé povídat.

Kromě skvělé návštěvnosti vás určitě musí těšit i rostoucí počty prodaných dresů, že?
Rozhodně. V loňském roce jsme prodali zhruba tisícovku dresů. Letos jsme kromě domácích a venkovních sad dali do prodeje také limitovanou edici výročních dresů, ve kterých hráči nastoupili proti Spartě. Vyrobilo se jich 410, velká část z nich byla pro fanoušky a během dvou dnů se dresy vyprodaly. Takže věřím, že loňské číslo překonáme i v prodeji dresů.

Zmíněné výroční dresy sklidily velký úspěch u fanoušků napříč celou českou fotbalovou komunitou. Co jste na ty ohlasy říkal?
Jsem za to moc rád, je to pro nás krásná zpětná vazba. Ty ohlasy bych rozdělil na dvě části. Jedna část patří retrodresům jako takovým a druhá jejich videoprezentacivytvořené na motivy počítačové hry Mafie.

Nejde zdaleka o jediné povedené video, kterým klub fanoušky v poslední době zaujal. Kolik lidí na nich pracuje? Jak velký je vlastně váš marketingový tým?
Marketingové úspěchy klubu rozhodně nejsou jen mojí zásluhou. Jsem nesmírně rád za partu, kterou se nám tady podařilo dát dohromady. V našem oddělení je pět lidí, kteří se věnují marketingu, PR, komunikaci, ticketingu a eventům. Zároveň máme různé externí spolupráce, z nich bych vypíchl agenturu 2Score a agenturu Prime Production. Snažíme se fanoušky co nejvíce zaujmout atraktivní formou videí. Ať už se jedná o úvodní video k celé sezoně, představení permanentek, přestupy, představení dresů a kroniky nebo třeba pozvánku na derby.

Jak se k videím a dalším marketingovým aktivitám staví hráči, baví je to nebo se tomu snaží spíš vyhnout?
Když jsem pracoval v hokejovém klubu, tak to pochopení od hráčů bylo daleko menší, než jaké je tady. Myslím si, že se doba v tomto ohledu obrovsky posouvá. Samotní hráči si uvědomují, jak důležité to pro klub je. Někteří si navíc sami hrají na influencery a mají rádi vlastní publicitu. Uvědomují si, že jakékoliv video, ve kterém se objeví, je pro jejich dobro. Jsem opravdu rád za to, jak s námi hráči spolupracují a že jsou ochotní ukrojit několik hodin ze svého volna, aby se postavili před kameru.

Už jste zmínil, že jste do klubu přišel z hokejového prostředí. Vnímáte nějaký rozdíl mezi hradeckými hokejovými a fotbalovými fanoušky?
Nevnímám. Je to jedna množina, se kterou pracují oba dva kluby. Co se týká marketingu, myslím si, že má hokej i fotbal stejné podmínky. Práce s fanoušky během zápasového dne už je ale trochu rozdílná. Když přijdete na zimák, počasí na váš zážitek prakticky nemá vliv. Když ale přijdete na fotbalový stadion v červenci, je to úplně něco jiného než v prosinci. Zvát lidi na fotbalový stadion je pro nás zhruba od listopadu do března výrazně složitější. Musíme s tím ale bojovat.

Máte za to, že aktuálně je v Hradci i přes úspěchy Mountfieldu v poslední dekádě sportem číslo jedna fotbal?
Tím, že fotbalisté vyhráli ve své historii ligový titul i český pohár, byl v Hradci dlouhá léta větší zájem o fotbal. Hokejisté dlouhodobě hráli až druhou nejvyšší soutěž s minimálními ambicemi na postup. Příchodem extraligy do Hradce v roce 2013 ale hokej chytl momentum a deset let až do otevření nové Malšovické arény ho držel. Myslím si, že do roku 2023 byl sportem číslo jedna hokej. Neskromně ale musím říct, že od té doby fotbal převzal otěže a poslední dva a půl roku hradeckým sportem číslo jedna je. Dokazuje to myslím návštěvnost, sledovanost i obecně veřejné mínění.

Klub pod vaším vedením nepochybně prošel velkým marketingovým restartem, na co jste za ty dva a půl roku nejvíce pyšný?
Nejvíc jsem asi pyšný na to, jak lidé v Hradci v současnosti fotbal vnímají. Mým cílem bylo vytvořit tady partu lidí, která bude pro fotbal žít a fanoušci nám to budou věřit. Myslím, že se to povedlo, fanoušci nám to opravdu uvěřili a opravdu jdou s námi. Pro mě je největším zážitkem, když se procházím po stadionu během zápasového dne a vidím, jak si to tady lidé užívají – fanzónu, předzápasový program i samotný zápas.

Kam byste chtěl klub posunout během následujících pěti a deseti let – sportovně i jako značku?
Moc bych si přál, aby se v Hradci během příštích pěti let hrál nějaký evropský pohár a fanoušci dostali možnost přijít pod lízátka na zápas s nějakým věhlasným evropským klubem. Potom přicházíme na řadu my, kdy bychom mohli posunout vnímání značky FC Hradec Králové nejenom na regionální úrovni, ale i na té evropské. To je mým cílem a zároveň snem.

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Archiv Aleše Havla