Archeologové ze Všestar se vydají na pátou mořskou výpravu v dlabaném člunu
2. září 2025
Posádka vypluje z řeckého přístavu Alexandrupole a po dvanácti dnech by měla dorazit do Volosu. Cesta bude rozdělena do osmi etap a povede přes severoegejské ostrovy, kde se nacházejí lokality z období raného neolitu. Právě ty mají ukázat, kudy se v minulosti šířily nové technologie a způsoby života z Malé Asie do Evropy. „Plavidlo chceme testovat s hypotetickou plachtou z lýka a novým druhem pádla ve tvaru vařečky. Zároveň zkusíme i kormidlo, které odpovídá tehdejším rozměrům,“ popisuje organizátor expedic Radomír Tichý.
Plachta o ploše více než šest metrů čtverečních by měla zvýšit rychlost člunu z dosavadních 5,5 kilometru v hodině až na osm. Díky tomu by posádka zvládla i nejtěžší etapu dlouhou 97 kilometrů.
Člun z dubu i inspirace starověkými nálezy
Na výpravu archeologové využijí loď, kterou vyrobili už pro předchozí expedici Monoxylon IV. Jde o 11,5 metru dlouhý člun vytesaný z kmene třísetletého dubu, který pojme 20 pádlařů a kormidelníka. Posádku bude jistit i doprovodné plavidlo. Inspirací se stal 8 tisíc let starý objev z jezera Bracciano v Itálii, kde archeologové nalezli nejen samotný člun, ale také pádla v podobě velkých vařeček. Použití plachet je doloženo už ze 2. tisíciletí před naším letopočtem.
Člun v posledních dvou letech vyschnul a je o půl tuny lehčí, což by mělo plavbu usnadnit. Stabilitu navíc posílí právě nově vyrobená plachta. Loď archeologové testovali také letos na Slapech, kde zvládli šedesátikilometrovou trasu a potvrdili rychlost kolem 5,5 kilometru v hodině.
Expedice Monoxylon V proběhne pod hlavičkou Archeoparku Všestary a Univerzity Hradec Králové. Rozpočet akce se pohybuje kolem jednoho milionu korun, který pokryjí příspěvky sponzorů, Archeoparku i samotných členů výpravy. „Z předchozích plaveb máme množství dat, ale ukazuje se, že k hlubšímu poznání je třeba v experimentech pokračovat,“ dodává Tichý.
Do posádky usednou i zkušení účastníci z minulých expedic, ale čtvrtinu tvoří nováčci. Významné je, že projekt kromě popularizace historie přináší i cenné podklady pro počítačové modelování dávných námořních tras.
(hol, čtk)
matej.holan@salonkyhk.cz
Foto: ČTK