FOTO: CamCar už brázdí hradecké ulice. Pokuty začne rozdávat od září
včera

CamCar, za který město zaplatilo 1,8 milionu korun, je od dnešního dne ve zkušebním provozu. Hradec Králové se zavedením kamerové kontroly parkování přidá k dalším městům, například k Praze, Plzni či Českým Budějovicím.
Takzvaný CamCar by měl podle radnice uvolnit dvě až tři hlídky strážníků k jiné práci než ke kontrole zaplacení parkování pochůzkou od auta k autu. "Zatímco v silách strážníka je zkontrolovat přibližně 50 parkujících vozidel v rámci lokality, CamCar dokáže za hodinu zkontrolovat a vyhodnotit více než 10.000 registračních značek," uvedl Žďárský. Kamerový systém vozí elektromobil Škoda Enyaq.
Systém rozpozná, jestli auto má oprávnění parkovat na daném místě nebo jestli je u něj zaplaceno parkování. Danou ulici kamerové auto projede vždy dvakrát s patnáctiminutovou pauzou. Data o vozidlech s nezaplaceným parkováním systém po vyhodnocení odešle na odbor přestupků hradeckého magistrátu. Výnos z pokut bude jako dosud příjmem města.
"Slibujeme si od CamCaru, že strážníci budou mít prostor proto, aby dohlíželi na bezpečnost v našem městě a nebyli pouze vybírači pokut. Zároveň to přinese více peněz do městského rozpočtu. Nejde jen o pokuty, od ISP také dostáváme finanční prostředky na základě respektovanosti parkovacího systému. Tím, že se zvýší respektovanost systému, zvýší se i příspěvek městu, který je v řádech jednotek milionů ročně," řekla Salonkám hradecká primátorka Pavlína Springerová (HDK).
Městská policie předpokládá, že v budoucnu CamCar nasadí i na kontrolu různých přestupků, například zákazu zastavení, parkování v protisměru, stání na žlutých čárách či na chodníku. Zjistí také, zda je po kontrolovaném voze vyhlášeno pátrání.
Systém placeného parkování ve městě provozuje od ledna 2007 soukromá společnost ISP Hradec Králové na základě třicetileté koncese od města. Kontrola zaplacení parkovného je na městské policii. Zóna ISP zabírá centrum a širší střed města a na ulicích je asi 6200 zpoplatněných míst. Dalších asi 1200 míst má ISP, jejíž roční obrat je kolem 60 milionů korun, v parkovacích domech.
O kolik peněz navíc přinese důslednější kontrola placení parkovného firmě ISP, nelze podle člena představenstva Jiřího Holubce odhadnout. Předpokládá, že řada řidičů, kteří nyní neplatí, pod hrozbou důslednější kontroly zaparkuje jinde na nezpoplatněných místech nebo zvolí lokalitu s nižším parkovným. Ceny parkování v systému ISP se od roku 2011 neměnily, hodina parkování stojí podle lokality od deseti do 30 korun.
"Velmi důležitá pro nás i pro město budou data, která systém přinese o využívání parkovacích míst. Půjdou například využít při dalším plánovaní parkování v Hradci Králové," uvedl Holubec.
Firma ISP má za peníze z parkování postavit v Hradci nejméně 1000 parkovacích míst. Polovinu závazku splnila v roce 2009, když za 121 milionů otevřela garáže Katschnerka. V červnu 2019 v centru Hradce za 134 milionů korun otevřela parkovací dům Jana Gayera s 284 místy. Aktuálně ISP chystá stavbu parkovacího domu Rožberk ve čtvrti Slezské Předměstí.
Ceny parkovného v zóně ISP určuje město, které do systému parkování žádné své peníze nevkládá.
Systém ISP se stal po zavedení v roce 2007 terčem kritiky obyvatel i části opozice. V roce 2013 primátor Zdeněk Fink (HDK) přišel s návrhem, aby město asi za 53 milionů korun koupilo 51 procent akcií ISP a dostalo se tím k ziskům z parkování. Většinovou podporu u tehdejších zastupitelů však Finkův návrh nezískal.
(kul, čtk)
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Tomáš Kulhánek, Město Hradec Králové