FOTO: Dopravní podnik uvedl do provozu 12 nových hybridních autobusů
23. ledna 2025

„Jedná se o průlomový okamžik, kdy vedle naftových vozů, trolejbusů a elektrobusů vzniká v dopravním podniku nová skupina vozidel poháněných kombinací spalovacího motoru a elektromotoru,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Miroslav Hloušek (ODS).
Díky novým vozům a předchozí průběžné obměně je průměrné stáří vozů MHD v Hradci Králové necelých osm let. Hradecký vozový park se tím podle ředitele dopravního podniku Zdeňka Abrahama řadí mezi nejmodernější v Evropě.
Pořízení 12 kloubových vozů je součástí kontraktu za více než 320 milionů korun na nákup až 31 autobusů Iveco Urbanway od dealerské firmy Zliner. Prvních 11 autobusů v krátké verzi o délce 12 metrů a s motorem na naftu hradecký podnik zařadil do provozu loni v únoru. Zaplatil za ně 90 milionů korun. Podle Abrahama šlo zřejmě o poslední vozy, které podnik koupil s pohonem výhradně na naftu.
O koupi zbývajících osmi autobusů z celého kontraktu hradecký podnik rozhodne podle toho, zda mu město dá na nákup vozů dotaci. Rámcová smlouva se Zlinerem podniku umožňuje odebrat i méně vozidel než 31. Ze zbývajících osmi vozů by měly být čtyři v krátké verzi a čtyři kloubové, všechny by měly být s hybridním pohonem. Vozy podnik pořizuje bez státních či evropských dotací.
Nové autobusy jsou klimatizované a šetří naftu
Dnes představené kloubové autobusy mají délku 18 metrů. Nabízejí 36 míst k sezení a 89 na stání. Díky baterii vůz dokáže při zastavení například na semaforech vypnout motor a snížit tak emise. Baterie také vozu pomáhá při rozjezdu. Hybridní technologie by měla podle Abrahama vozu uspořit asi deset procent spotřeby nafty. Autobusy jsou nízkopodlažní a klimatizované, mají integrovaný kamerový systém a tři informační obrazovky.
Vozy disponují také systémem ADAS, který přináší řadu pokročilých funkcí asistence řidiče s cílem zlepšit bezpečnost silničního provozu. Bezpečnostní prvky jsou navrženy tak, aby zvýšily ochranu cestujících, chodců a cyklistů. Řidič má k dispozici lepší identifikování mrtvých úhlů, varování o případných srážkách s chodci nebo cyklisty a monitorování tlaku v pneumatikách.
Vozový park dopravního podniku čítá přibližně 140 vozidel. Hlavní část tvoří autobusy na naftu, autobusů výhradně na elektřinu má podnik 22. Dále na linkách jezdí 41 trolejbusů. Čistě elektrická trakce zajišťuje asi polovinu přepravy cestujících.
Hradecká MHD má osm trolejbusových linek, 20 autobusových a čtyři linky jsou noční. Tarify se naposledy měnily loni k 1. březnu, kdy jednotlivé jízdné v průměru zdražilo o 30 procent, časové jízdné šlo nahoru v průměru o deset procent. Jednotlivá přestupní jízda placená bankovní či městskou kartou je za 25 korun.
Město Hradec Králové má letos v rozpočtu vyčleněno na dotaci dopravnímu podniku 390 milionů korun, o deset milionů korun víc než loni.
(čtk, tz, hol)
matej.holan@salonkyhk.cz
Foto: Patrik Jandejsek