Hradec zůstane dál bez cyklověží. Tu u Flošny nepostaví kvůli vysoké ceně
5. února 2025

Kapacita automatické parkovací věže měla být 118 bicyklů, její součástí měla být i fotovoltaická elektrárna. Pro tendr na cyklověž město zvolilo metodu design and build, kdy by vítězný uchazeč věž vyprojektoval i postavil. "Snažili jsme se řízení vypsat způsobem, aby se eliminovali riziko, že bude jeden zhotovitel. Byť není tajemstvím, že v ČR podobné zařízení nabízí jen (společnost) Systematica," uvedl Řádek.
Právě pardubická firma Systematica, která již po republice přes 20 cyklověží postavila, se do tendru jako jediná přihlásila. Jenže zatímco radnice počítala s cenou maximálně 24 milionů korun, nabídka činila téměř 39 milionů. Radnice vycházela i z dřívějších cen, za které Systematica cyklověže stavěla, například naposledy v Nymburku.
"Nabídková cena překročila významně naše očekávání a rozpočet do té míry, že by nebylo odpovědné projekt za těchto podmínek přijmout," řekl Řádek. Nevyloučil, že by město ještě mohlo vést s firmou diskusi o zdůvodnění nabídnuté ceny. "Nevíme, co se přihodilo, že pro Hradec Králové je nabídka významně větší," uvedl.
Vyšší cena podle jednatele a spoluvlastníka firmy Systematica Rudolfa Bernarta vyplývala z toho, že firma neměla přesné technické informace, například o vzdálenosti přípojných bodů nebo o stavu podloží pro základovou desku. "Šli jsme tak na horní hranici ceny, abychom se vyvarovali případného finančního průšvihu," uvedl Bernart pro ČTK a Českou televizi.
Firma je přístupná jednáním. Bernart nevyloučil, že cena by mohla být nižší, pokud firma dostane pro zpřesnění ceny více informací nebo si bude moci udělat sondy podloží. "Jsou to rozdíly v řádech milionů korun. Tak trochu jsme počítali s tím, že cena může někoho vystrašit," uvedl.
Někteří opoziční zastupitelé v minulosti vyslovili obavu, zda bude cyklověž dostatečně využívána. Podle Jiřího Kose (za ANO) město mělo hledat levnější řešení, například pořízení více stojanů na kola. Řádek uvedl, že vybudovat cyklověž u stadionu a koupaliště Flošna dává smysl, i když nejde o místo u uzlu veřejné dopravy. Kapacita stadionu je až 9300 sedících diváků, pro koncert až 25.000 lidí. Na Flošnu se loni přišlo vykoupat téměř 100.000 lidí, celoročně má v provozu wellness studio.
Na stavbu cyklověže město mělo použít část peněz z dotace 100 milionů korun od Královéhradeckého kraje. Z krajské dotace se má předloni otevřený stadion doplnit o prvky, které z něj učiní víceúčelovou arénu nejen pro fotbal. Například jde o vybavení tribun, tělocvičen a zázemí, nasvětlení arény či pořízení obnovitelných zdrojů energie. Do podpory od kraje spadá i obnovení podchodu pod silničním Gočárovým okruhem a vybudování zastávek MHD.
Hradec Králové byl v roce 2013 prvním městem v ČR, kde cyklověž vznikla. Bernart ji postavil před hotelem Černigov u hlavního nádraží. V roce 2019 musela věž kvůli plánované demolici hotelu pryč a na jejím zachování se radnice s majitelem nedohodla. Druhou věž vybudoval u obchodního centra Futurum. Cyklistům sloužila od roku 2015 do roku 2021. Když uplynula pětiletá ochranná lhůta vázaná na dotaci na cyklověž, nabídl věž městu k odkoupení. Město na nabídku nepřistoupilo a investor pak věž rozebral a odvezl.
V budoucnu by měly dvě cyklověže či parkoviště pro kola vzniknout u hradeckého hlavního železničního nádraží. Vybudovat je tam hodlá Správa železnic v rámci kompletní rekonstrukce železniční stanice.
(čtk, kul)
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Biketower, Město Hradec Králové