Hradecká univerzita vyhrála dvě archeologické zakázky na úsecích budoucí D35
včera

Správa silnic (ŘSD) původně vybrala jiného vítěze, sdružení Samson Praha a Labrys, které nabídlo nižší cenu – 267 milionů korun. Sdružení vedené UHK ale výsledek napadlo u antimonopolního úřadu kvůli pochybnostem o odbornosti. ÚOHS stížnosti vyhověl a celý tendr zrušil. ŘSD se následně rozhodlo rozdělit trasu na tři části a použít tzv. dynamický nákupní systém (DNS) – moderní nástroj pro elektronické zadávání zakázek.
V nové soutěži uspělo právě konsorcium s hradeckou univerzitou, tentokrát už bez společností Archaia a Eurovia, které v původním sporu figurovaly. Díky rozdělení trasy na menší úseky mohli uchazeči lépe pracovat s riziky a snížit nabídnutou cenu. „Dokázali jsme nabídku zpřesnit,“ doplnil Novák.
Archeologové musí pracovat rychle
ŘSD doufá, že se průzkum stihne ještě letos. Dálnice mezi Úlibicemi a Hořicemi měří přes 16 kilometrů a podle odborníků může přinést množství nálezů. I proto bude archeologický výzkum náročný. Práce budou probíhat na místech, která ještě mohou ukrývat dosud neprobádané stopy osídlení.
Silničáři už mají pro stavbu platné stavební povolení. Zakázku na samotné stavební práce získalo sdružení STRABAG SIS a FIRESTA, které nabídlo cenu 4,33 miliardy korun bez DPH – o 27 % nižší, než činil původní odhad.
Dálnice D35 má v budoucnu propojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc. Zatím vznikly jen dílčí úseky, které na sebe přímo nenavazují. Celá trasa má sloužit jako severní alternativa k přetížené D1. Úsek mezi Úlibicemi a Hořicemi je jedním z klíčových článků celé stavby.
(hol, čtk)
matej.holan@salonkyhk.cz
Foto: ŘSD