Hravé umění interakce dokresluje architektura nesouhlasu a nevšední tvůrčí dialog
7. října 2025

A skutečně, jak stojí v průvodním textu galerie a souvisí zároveň se slovy návštěvnice, výstava si klade za cíl přehodnotit dosavadní pojetí interakce v umění, přesáhnout obvyklé chápání tohoto pojmu v souvislosti s novými médii i digitálním uměním a zaměřit se na další možnosti aktivního zapojení diváka do procesu vnímání a vzniku uměleckých děl v podobě dotyku, pohybu či prožitku. Jejím smyslem je nahlížet inovativním způsobem na umění spolupráce, jež v pojetí galerie zastřešuje umění interakce.
Svá, v mnoha ohledech hravá díla ve čtvrtém patře budovy vystavuje sedmnáct autorů a autorek a je to skutečně nevšední podívaná, kdy se propojuje téma prostoru, těla a osobní zkušenosti s uměním. „Tento projekt jsme připravovali šest let. Iniciačním dílem byla práce autorky Martiny Zeta s názvem Égalité. Toto dílo má diváka vtáhnout do interakce, stát se na chvíli aktérem, umělcem i samotným dílem. V průběhu času šly navazující akvizice tímto směrem. Představují se umělci, kteří nějakým způsobem návštěvníky výstavy vtahují do uměleckého prožitku,“ prozradil ředitel galerie a také jeden z kurátorů František Zachoval.
Výstava je sestavena ze sbírek Galerie moderního umění Hradec Králové a je zároveň mezinárodní, protože se na ni podílejí umělci nejen z České republiky, ale také ze Slovenska a Polska. „Míra divákovy interakce je samozřejmě velice individuální, vždy odpovídá jeho naturelu a zkušenostem, kam je možné zajít. Výstavená díla k interakci inspirují,“ uvedl ředitel Zachoval. Další novou výstavou, ale v prostoru Černé kostky, je Architektura nesouhlasu slovenské umělkyně a aktivistky Ilony Németh.
Ta dlouhodobě patří k nejvýraznějším osobnostem středoevropského umění svými instalacemi reagujícími na společenské a politické otázky nebo pedagogickou činností. „I když to může vypadat, že slovenské umění je v defenzívě, já si naopak myslím, že jsme v ofenzívě a bojujeme za svobodu,“ sdělila slovenská umělkyně, která představuje jedno z nejranějších děl Optimálný priestor, na nějž navazuje video dnes již slavné performance ve veřejném prostoru Hmla a třetím klíčovým článkem vystaveného souboru je společné dílo Ilony Németh a Michala Hvoreckého - Ďalšie fragmenty ústavnosti.
Třetí expozice nesoucí název Korpus byla otevřena v Bílé kostce a diváci mohou spatřit díla výtvarného umělce Davida Čumala, jejímž charakteristickým znakem je mnohovrstevnatý prostor, v němž se setkávají barvy, motivy, technika i symbolika v dialogu s vybranými díly legendární malířky Adrieny Šimotové. Předměty, jako například skříň i její obsah, jsou v Čumalově díle nositelem malby. V sérii Oblivion se autor vrací do domu svých prarodičů. „V domě mých prarodičů se nic nevyhazuje, všechno se ukládá do skříní, ty jsou později přesunuty na periferii domu. Postupně jsem je ze zvědavosti začal prohledávat. Nejrůznější nálezy dopisů, fotek a především kabátů, čepic a rukavic mě nutily ke konfrontaci s vlastní rodinnou historií,“ vysvětlil umělec.
Výstava Interakce potrvá až do 29. března příštího roku, zatímco expozice Architektura nesouhlasu umělců Ilony Németh a Korpus Davida Čumaly skončí 4. ledna.
Hynek Šnajdar
hynek@salonkyhk.cz
Foto: Hynek Šnajdar