Pátek

21. listopadu 2025

Nyní

2ºC

Zítra

-0ºC

Svátek má

Albert

Kvůli přestavbě nádraží v Hradci Králové budou od 27. listopadu první výluky

dnes

Cestující se kvůli přestavbě železničního nádraží v Hradci Králové musejí mezi 27. listopadem a 10. prosincem připravit na první výluky. Budou na všech tratí vedoucích z Hradce Králové. Důvodem omezení jsou přípravné práce týkající se trakčního vedení. ČTK to řekl Tomáš Fiala z hradeckého centra Českých drah. Modernizace železničního uzlu potrvá do roku 2030. Za 9,94 miliardy korun bez DPH ji udělá sdružení firem OHLA ŽS, Subterra a Elektrizace železnic. Správa železnic (SŽ) kontrakt se sdružením uzavřela 24. října.

Vlaky v době výluk České dráhy nahradí autobusy. Výluky budou většinou přes den zhruba od 08:00 do 20:00. Ne všechny spoje budou mít zajištěné návazné přípoje. Největší výluka bude od 27. listopadu do 1. prosince na trati z Hradce Králové na Prahu v úseku mezi Hradcem Králové a Poděbrady. Na trase bude jezdit pět různých autobusových linek.

Ve dnech 27. a 28. listopadu bude výluka na trati mezi Hradcem Králové a Všestary a od 29. listopadu do 3. prosince bude mezi Hradcem Králové a Pohřebačkou. Mezi Hradcem Králové a Týništěm nad Orlicí bude výluka 2. prosince a 3. prosince bude výluka mezi Hradcem Králové a Praskačkou. Poslední výluka bude 10. prosince mezi Hradcem Králové a Jaroměří, dotkne se však jen nočních spojů od 20:40 do půlnoci.

S výlukami kvůli přestavbě nádraží budou muset cestující počítat i nadále. Až několikaměsíční výluky by podle Fialy měly být v letech 2027 a 2028.

První přípravné práce na přestavbě hradeckého nádraží začaly letos v lednu. Šlo o demolice bývalé celnice a sousedních budov u autobusového terminálu. V červenci SŽ získala pro stavbu povolení. Celkové náklady včetně projektové dokumentace či výkupů nemovitostí činí přes 12 miliard korun.

Nádraží bude mít po přestavbě nové nástupiště. Současná nástupiště a kolejiště stavbaři opraví. Stavbaři také obnoví oba podchody k nástupištím, které navíc prodlouží k novému nástupišti. Bezbariérový přístup k vlakům zajistí eskalátory a výtahy. Kompletní rekonstrukce kolejiště umožní zvýšit rychlost vlaků až na 80 kilometrů v hodině, součástí bude také instalace zabezpečovače ETCS. Projekt zahrnuje i stavební úpravy přilehlých silnic.

Důležitou součástí stavby bude rozšíření železničního podjezdu na Gočárově třídě, která je výpadovou silnicí z města k dálnici D11. Město Hradec Králové se na přestavbě podjezdu bude podílet 180 miliony korun.

Opravou hradeckého nádraží SŽ navazuje na sedmimiliardovou přestavbu nádraží v Pardubicích, kterou dělala od září 2020 do loňského května.

ČTK
Vizualizace: Správa železnic