Město cyklistů? Z Hradce už zmizela i druhá cyklověž, jinde přitom slaví úspěch
15. listopadu 2021
1 snímkůUž jen malé betonové základy zbyly na místě, kde ještě minulý týden stála poslední hradecká cyklověž. „Je to smutné, používal jsem ji při cestě do obchodu často, protože přímo ve Futuru bych se bál kolo nechat,“ popisoval své dojmy při pohledu na oplocené zbytky věže Ondřej Novotný. Společnost Aspira Invest, které unikátní zařízení pro bezpečnou úschovu jízdních kol patří, věž koncem minulého týdne rozebrala. Reagovala tak na červnové rozhodnutí hradeckých zastupitelů, kteří odmítli nabídku odkoupit cyklověž za cenu pěti milionů korun. Celou věž po modernizaci přesune do jiného města.
Podle náměstka primátora pro městský majetek Pavla Marka (ANO) byly kromě ceny za odkup dalšími důvody pro rozhodnutí zastupitelů vysoké provozní náklady věže a také fakt, že kapacita věže byla cyklisty využívána jen z asi 30 procent. V průměru zde každý den zaparkovalo své kolo asi 25 cyklistů. „Věž rozhodně nebyla zisková. Jednalo se i s Futurem, ale když to i obchodní centrum vyhodnotilo jako neekonomické, dalo to nějaký signál zastupitelům. Ti se i proto nakonec rozhodli, že věž nechtějí,“ vysvětluje Marek. Hradecké politiky nezviklala ani přislíbená dvoumilionová dotace od Královéhradeckého kraje.
Pro hradecké cyklisty jde o další ránu. Ačkoliv se Hradec Králové dlouhodobě honosí tím, že je cyklistickým městem, podle přístupu k cyklověžím to tak vůbec nevypadá. Úplně první cyklověž v Česku sice vyrostla před lety právě v Hradci, teď už tu ale nezůstala ani jedna. Věže společnosti Biketower přitom mezitím úspěšně expandovaly do 20 dalších měst v Česku i na Slovensku. Na východě Čech fungují v Trutnově, Jaroměři nebo Pardubicích. Jen v Hradci se jim nedaří.
Extrémně chybí cyklověž zejména u hlavního nádraží. U vytíženého dopravního uzlu není od její demolice v roce 2019 místo, kde by mohli cyklisté bezpečně zaparkovat svá kola. „Věž u nádraží byla důležitější, ale jde i o symboliku. Vždycky jsme říkali, že jsme město pro cyklisty a teď jim všechny tyhle služby v uvozovkách bereme. Náhrada je přitom otázkou vzdálené budoucnosti,“ přiznal rozpaky náměstek primátora Marek. Chybu podle něj udělala radnice už před mnoha lety, kdy bylo možné na stavbu věží získat dotaci ve výši až 90 procent nákladů. Právě tehdy prý mělo město moderní zařízení stavět.
V současnosti to na žádnou velkou snahu o vybudování věží ze strany radnice nevypadá. Dříve politici hovořili třeba o umístění u fakultní nemocnice nebo univerzity. Podle Marka by si ale infrastrukturu pro cyklisty mohly tyto instituce řešit samy. Nejreálněji tak vypadá návrat nějakého zařízení pro úschovu kol k hlavnímu nádraží. Postarat by se o to měla v rámci plánované rekonstrukce celého nádraží Správa železnic. Nebude to ale určitě dřív než za tři roky. „Podle toho, co já o tom vím, by tam mělo zařízení pro úschovu kol vzniknout i bez investice města,“ dodal Marek.
Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz