Nové radary míří do zkušebního režimu. Pokut se do jara bát nemusíte
31. října 2022
Budování IDS v Hradci Králové se blíží do finiše. Aktuálně se stavebně dokončují poslední křižovatky a instalovány jsou také kamery v rámci penalizačního modulu IDS. Ten má podle primátora Alexandra Hrabálka (ODS) zajistit větší bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Nové kamery budou sledovat jak průjezd vozidel na červenou, tak i dodržování stanovené rychlosti, přičemž jejich umístění město konzultovalo s Policií České republiky. „Toto opatření se samozřejmě netýká těch řidičů, kteří dodržují pravidla silničního provozu, ale dotknou se neukázněných, těch, kteří nás všechny ohrožují, ať již nepřiměřenou rychlostí a nebo nerespektováním semaforů na světelných křižovatkách. Radary, které například budou měřit okamžitou rychlost, byly umístěny v blízkosti mateřských a základních škol,“ vysvětlil primátor.
Po celém městě se nachází 12 kamerových bodů, z nichž čtyři jsou určeny na úsekové měření, a to v Koutníkově ulici a ulici Antonína Dvořáka. Dvě kamery budou hlídat průjezd vozidel na červenou, nacházejí se v Okružní ulici a na Rašínově třídě. Šest radarů pak bude zajišťovat okamžité měření, umístěné jsou v ulicích Úprkova, Lhotecká, Zborovská, Pouchovská, na Pražské třídě a třídě SNP. „V těchto dnech byl napojen systém radarů a jsou připraveny na spuštění do zkušebního provozu, který bude probíhat následujících pět měsíců. Pokud půjde vše podle plánu a zkušební provoz bude úspěšný, předpokládá se, že ostrý provoz penalizačního modulu IDS bude spuštěn v dubnu příštího roku,“ doplnil investiční náměstek primátora Jiří Bláha (ODS).
Podle studie, kterou si město nechalo k zavedení systému dříve zpracovat, by se na pokutách mohlo ročně vybrat zhruba 37 milionů korun. Kamerové body budou zároveň součástí stávajícího dohledového systému a budou sloužit i k objasnění dopravních nehod. Zároveň nebudou fungovat všechny radary současně, ale je nastaveno jejich střídání. Kamery, které nebudou aktivní pro penalizační modul, budou stále funkční pro sběr statistických údajů intenzity dopravy.
Práce na celém inteligentním dopravním systému zatím pokračují podle plánu, v těchto dnech se dokončují dvě křižovatky, obě na Brněnské třídě. Stavební práce by zde měly skončit v polovině listopadu, do konce měsíce pak bude zprovozněna signalizace. Obměna semaforů se tak celkem týkala 34 křižovatek a čtyř signalizovaných přechodů po celém městě.
Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Martin Patkoš