Nové radary začnou od května rozdávat pokuty. Benevolenci nečekejte
28. března 2023

Po zhruba pětiměsíčním zkušebním provozu chystá hradecká radnice spuštění IDS se všemi jeho prvky. Už brzy tak začne fungovat také penalizační modul systému. Hlavní části penalizačního modulu tvoří celkem 12 kamerových bodů v ulicích Hradce Králové. Ty zaznamenávají přestupky řidičů už od poloviny listopadu. Až doposud se však řidiči pokut bát nemuseli. Systém totiž běžel ve zkušebním režimu. To se ale už brzy změní.
Už do soboty 1. dubna začnou naplno fungovat kamery, které detekují průjezd vozidel na červenou. "Penalizační modul IDS bude v oblasti monitoringu jízdy na červenou spuštěn 1.dubna. Od 1. května pak budou v případě překročení rychlosti u radarů zasílána data o přestupcích na městskou policii," potvrdil náměstek primátorky pro dopravu Miroslav Hloušek (ODS).
Ten zároveň odmítl, že by radnice mohla menší přestupky tolerovat. "Nechal jsem si udělat právníky ministerstva vnitra rozbor, zda můžeme na padesátce nastavit zaznamenávání přestupků například až od rychlosti 60 km/h. Jedinou zákonnou tolerancí je ale technická odchylka měření. Ta je při nařízené maximální rychlosti 50 kilometrů v hodině tři kilometry," řekl Salonkám Hloušek. Přestupkem tedy bude rychlost 54 kilometrů v hodině a vyšší.
Podle náměstka pro dopravu byla mezi Hradečáky po měření rychlosti společenská poptávka, její zavedení vyžadovaly komise místní samosprávy i občané. "Bohužel pro některé řidiče, kteří mají těžkou nohu, tak příští období budou složitější," dodal Hloušek. Za dobu zkušebního provozu systém podle dřívějších informací České televize zaznamenal přes 26.000 přestupků.
Za IDS město zaplatí 317 milionů korun včetně DPH. Dnes zastupitelé schválili třetí dodatek smlouvy s dodavatelskou firmou Cross Zlín o zvýšení ceny téměř o 19 milionů korun. Důvodem bylo zaplacení prací, které nešly dříve předvídat. Především šlo o nadměrné odvozy suti z přestavovaných křižovatek, zejména z kruhového objezdu Brněnská. Na stavbu město získalo evropskou dotaci 158 milionů korun.
Systém bude dopravu řídit tak, aby se netvořily kolony, například v ranní či odpolední špičce. Reagovat by měl například i na houstnoucí dopravu v době předvánočních nákupů. Systém by měl také umět komunikovat s auty, která již mají zabudované chytré palubní počítače. U MHD bude systém preferovat vozidla se zpožděním.
Tomáš Kulhánek, ČTK
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz