Neděle

15. června 2025

Nyní

30.9ºC

Zítra

21.3ºC

Svátek má

Vít

Ostravští malíři a performeři svou tvorbou vzdali hold Daliboru Chatrnému

10. dubna 2025

Ostravští malíři a performeři svou tvorbou vzdali hold Daliboru Chatrnému 29 snímků
Když v těchto dnech příznivci výtvarného umění vstoupí do Galerie Škroupovka v Hradci Králové, budou svědky nejen malířských projevů, ale také rozmanitých objektů. Tato podívaná, která je druhou výstavou Klubu konkretistů KK3 v cyklu Dalibor Chatrný 100, nabízí tvorbu dvou ostravských konkrétních umělců, malířů a performerů Jiřího Surůvky a Martina Froulíka. Součástí výstavy je také několik prací Chatrného, které galerii poskytla jeho dcera.

Oba tvůrce představila kurátorka expozice Martina Vítková, což vyvolalo bouřlivý potlesk.Na Surůvka reagoval slovy, že určitý druh aplausu mu zůstal v hlavě od 70. let, kdy do Československa začali přicházet Vietnamci, kteří tleskali tak zvaně rytmicky. „A to bych vám chtěl na úvod předvést,“ řekl umělec a pustil se do toho. Přítomné diváky to tak zaujalo, že tímto způsobem během vernisáže opakovaně aplaudovali. Ale zpět k výstavě.

„Ostravská art scéna má svůj nezaměnitelný zvuk expandující mimo hranice města také díky aktivitám umělce a performera Surůvky. Ostravsko už od devadesátých let definuje syrovost, bezprostřednost, neuhlazenost, ironický pohled na realitu, razantní překračování hranic a brutálně černý humor. Charakteristiky zdánlivě velmi vzdálené experimentům a ponoru do geometrie,“ uvedla kurátorka.

Surůvka se ve Škroupovce prezentuje nejen několika svými objektů, digitálními obrazy či velkou parafrázi Michelangelovy Sixtinské kaple, ale do ostravského dění lze nahlédnout také prostřednictvím video záznamu. Tisky autor zároveň přibližuje své slavné performance, například Osvobození Brna. „Jiné práce čerpají z jeho alterega – přijaté identity ostravského Batmana, která mu dovoluje komentovat dění nejen z pozic občanských, ale i heroických,“ přiblížila Vítková.

Podle Surůvky každé město má takového Batmana, jakého si zaslouží. „To, co má Jiří Surůvka s Daliborem Chatrným, inspirativním umělcem, od jehož narození letos uplynulo 100 let, společné, je fakt, že vždycky udeří hřebíkem přímo na hlavičku. Avšak v jeho případě se netluče kladívkem, ale spíš sekyrou nebo kalašem,“ sdělila kurátorka s odkazem na Surůvkův objekt uprostřed galerie představující špalek dřeva, v němž je zaseklá sekyra, a umělec ho nazval Můj boj.

Druhým vystavujícím je Martin Froulík, z jehož díla byly vybrány papírové šablony. „Práce s řezáky může trochu připomínat tvorbu Dalibora Chatrného z roku 1963, kdy brněnský klasik odřezky koláže nasypal do PVC obálky a vystavil. Froulík svoje kompozice z roku 2022 přes svou tvůrčí metodu věnuje americkému malíři Jacksonu Pollockovi. Vytváří tak důvtipné napětí mezi konceptuální myšlenkou a bezprostředním využitím náhody a gravitace. I my uvidíme několik jeho romanticko-expresivních obrazů, a rozhodně si užijeme svítících modelů obuvní značky Gucci,“ přiblížila Vítková. Výstava v Galerii Škroupovka potrvá do 29. dubna.

Jiří Surůvka
1961 Ostrava
Malíř, performer, kurátor, pedagog, spoluzakladatel performativní skupiny Předkapela Lozinski, umělecké skupiny Přirození, kabaretu Návrat mistrů zábavy a ostravského festivalu performance Malamut absolvoval Filozofickou fakultu Ostravské univerzity, výtvarný obor a český jazyk. Reprezentoval Českou republiku na 49. bienále v Benátkách v roce 2001. Vede ateliér video-multimédia-performance na Fakultě umění Ostravské univerzity.

Martin Froulík
1986 Čeladná
Malíř, autor objektů a občasný performer působí jako výtvarník v Divadle loutek Ostrava. Absolvoval Střední uměleckou školu v Ostravě a Fakultu umění Ostravské univerzity v ateliéru nových médií Jiřího Surůvky. Kombinuje prořezávané šablony, akrylovou malbu, sprej. Jeho přístup je romanticko-expresivní i konceptuální zároveň.

Hynek Šnajdar 
hynek@salonkyhk.cz
Foto: Hynek Šnajdar