Čtvrtek

17. července 2025

Nyní

21.9ºC

Zítra

22.2ºC

Svátek má

Martina

Radnice zvažuje záchranu Železňáku, využít ho chce jako lávku pro pěší a cyklisty

dnes

Hradecká radnice plánuje záchranu dalšího historického mostu. Poté, co před několika lety získala část mostu plukovníka Šrámka ze Svinar, uvažuje tentokrát o záchraně železničního mostu přes Labe zvaného Železňák, který spojuje severní část Pražského Předměstí a Věkoše. Historický most z roku 1939 by město chtělo v budoucnu využít jako lávku přes řeku pro pěší a cyklisty, neboť Správa železnic (SŽ) plánuje Železňák nahradit novým mostem, který ale bude sloužit pouze vlakům. Pro možné využití a umístění mostu si radnice nechá udělat studii proveditelnosti, za kterou zaplatí maximálně 1,2 milionu korun. Samotný most nabízí městu SŽ za cenu šrotu.

Po mostě z roku 1939 vede trať z Hradce Králové do Týniště nad Orlicí. Správa železnic plánuje zdvoukolejnění tratě a její celkovou modernizaci včetně rekonstrukce stanic Hradec Králové - Slezské Předměstí a Třebechovice pod Orebem. "Cílem je z zvýšení kapacity trati, která je alternativní trasou pro první tranzitní železniční koridor," uvedla Správa železnic.

Součástí Železňáku je na jeho boku i lávka pro pěší, s kterou však již nový železniční most nepočítá. Radnice proto uvažuje, že by konstrukci Železňáku využila pro lávku, která by v budoucnu mohla stát poblíž nového mostu. "Most je architektonicky zajímavý a historicky cenný. Správa železnic nám jej nabídla za cenu šrotu," řekl včera na tiskové konferenci po jednání rady města náměstek primátorky pro památkovou péči Adam Záruba (Změna pro Hradec).

Studie by měla podle Záruby říci, zda je možné most využít a za jakých finančních nákladů. Na samotnou studii má město připravených 1,2 milionu korun.

Pod mostem prochází velmi frekventovaná cyklostezka podél Labe z Hradce Králové směrem na Jaroměř a Kuks. Severně od Železňáku lze Labe překonat po Kamenném mostě ve čtvrti Plácky, na jih je nejbližší Labský most na městském silničním okruhu.

V těsném sousedství Železňáku stojí ještě mostní konstrukce nesoucí potrubí horkovodu. I tu čeká podle Záruby přestavba. Pokud by radnice Železňák využila pro lávku, mohly by v budoucnu stát přes Labe vedle sebe tři mostní konstrukce.

Hradec Králové již jeden historický železný most vlastní. V roce 2018 město získalo zdarma od kraje část železného mostu, který stával přes Orlici ve Svinarech. Torzo město převzalo s tím, že jej chce zachovat jako doklad umu stavitelů z počátku 20. století. Čtyři roky dvě mostní pole ležela obehnána plotem na břehu Orlice vedle nového mostu. V roce 2022 město konstrukci přestěhovalo k uložení na letiště. V budoucnu by z torza mohla být například lávka pro přemostění Piletického potoka, uvedla dříve radnice.

(kul, čtk)
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Vukin – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=127710118