Štěpán Bucher: V Manchesteru jsem se naučil pracovat ve stresu. Chci rozšiřovat povědomí o umělcích
dnes
Studio, které Štěpán momentálně dokončuje, je jeho vysněným projektem. „Teď dělám poslední detaily – lišty, malování, takové ty věci, které se táhnou nejdéle. Ale už se to blíží do finále,“ říká s úsměvem. K rozjezdu mu pomohla crowdfundingová kampaň, do které se zapojili lidé, kteří jeho práci sledují a věří jí. „Crowdfunding je vlastně způsob, jak získat podporu od lidí, kteří vám fandí. Nabízíte jim drobné odměny – třeba tričko, hrnek nebo slevu na nahrávání. Nevybral jsem úplně celou částku, kterou jsem chtěl, ale nakonec se podařilo vybrat dost na to, abych mohl studio dotáhnout do konce,“ dodává s vděčností.
Jeho cesta k hudbě ale nebyla úplně přímá. Po maturitě studoval na univerzitě v Hradci Králové cestovní ruch, brzy však zjistil, že to není jeho směr. „Bylo mi jasné, že hudbu chci dělat naplno. Už tehdy mě bavilo nahrávání, měl jsem doma malé studio a zkoušel jsem různé věci,“ vzpomíná. Nakonec odešel do Anglie, kde vystudoval hudební produkci. „Najednou jsem žil úplně sám – musel jsem se o sebe postarat, vařit, platit nájem, zvládat školu v cizím jazyce. Bylo to těžké, ale po čase jsem si zvykl. Byla to zkušenost, která mě formovala nejen jako muzikanta, ale i jako člověka.“
Anglické studium mu dalo víc, než očekával. Výuka byla postavená hlavně na praxi, studenti měli k dispozici profesionální studia a mohli nahrávat vlastní hudbu. „Bylo to hodně praktické, trávili jsme spoustu času ve studiích a učili se tím, že jsme tvořili. Přednášek tolik nebylo, spíš se kladl důraz na práci se zvukem,“ popisuje. Díky svým schopnostem hudebníka se rychle stal respektovaným spolužákem. „Ve třídě bylo hodně producentů elektronické hudby, ale málo lidí, kteří skutečně hráli na nástroje. Často mě proto oslovovali, abych jim nahrál kytaru nebo bicí. Dokonce mě označovali za jednoho z nejlepších bubeníků, se kterými spolupracovali, což mě potěšilo,“ dodává.
Po škole absolvoval stáž v manchesterském studiu HQ Recording, kde se ocitl v rychlém a náročném prostředí. „Bylo to studio, kam chodilo hodně rapperů. Každé dvě hodiny přišel někdo nový, rychle se nahrály vokály, udělal mix i mastering a během chvíle byl hotový nový track. Bylo to šílené tempo,“ vzpomíná. Právě tam se podle svých slov naučil pracovat pod tlakem. „Byla to výborná škola. Naučil jsem se zvládat stres, reagovat rychle a zároveň chápat, že i studio je byznys – musíš být organizovaný, mít připravené smlouvy, faktury, všechno funguje na čas.“
Dnes chce své zkušenosti zúročit ve vlastním studiu Padmaloka Recordings a pomáhat dalším hudebníkům. „Plánuju projekt Padma Live, kam budu zvát kapely z Hradce a okolí, které si u mě zahrají živý koncert. Natočíme to a vznikne z toho profesionální video i audio,“ popisuje s nadšením. „Kapely za to nebudou nic platit, jde mi o to, aby se o nich vědělo. Chci rozšiřovat povědomí o místních umělcích, dát jim prostor a pomoci jim zaznít.“
Matěj Holaň
matej.holan@salonkyhk.cz
Foto: YouTube Salonky HK