V Hradci Králové začíná modernizace hlavního vlakového nádraží za deset miliard
26. února 2025

"Práce na odstranění domu byly zahájeny 14. ledna. Nejprve probíhalo vyklízení odpadu a od začátku února se pokračuje postupným bouráním jednotlivých částí budovy. V aktuální etapě stavby se připravují pozemky pro hlavní část rekonstrukce hradecké železniční stanice," sdělil mluvčí Správy železnic (SŽ) Dušan Gavenda.
Náklady na první etapu jsou 9,16 milionu Kč bez DPH. Týká se vyčištění pozemku, na kterém je tzv. holubí dům, jehož demolice začíná a kde byly nedávno odstraněny objekty skladů. "Tato etapa zahrnuje odstranění všech těchto objektů, vyčištění plochy od veškeré suti a příprava na samotnou stavbu," řekl ČTK Gavenda.
Na uvolněném a vyčištěném místě včetně sousedního pozemku o celkové rozloze asi jednoho hektaru mezi kolejištěm a autobusovým terminálem vzniknou nové koleje včetně trakčního vedení, osvětlení a dalšího vybavení stanice. "Kromě toho tam vznikne také servisní kolejiště, garáže pro servisní techniku správy tratí a manipulační plocha využitelná i pro náhradní autobusovou dopravu. Zbytková plocha poslouží pro nové parkoviště P+R s kapacitou 273 stání pro cestující a zčásti také pro potřeby SŽ," sdělil Gavenda.
Správa železnic vypsala tendr na přestavbu a modernizaci nádraží v Hradci Králové loni v létě za nejvyšší možnou cenu 10,4 miliardy korun. Celkové náklady projektu včetně projektové dokumentace či výkupů nemovitostí činí přes 12 miliard korun. Projekt je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z fondu soudržnosti.
Nádraží bude mít po přestavbě nové nástupiště, nynější nástupiště a také kolejiště stavbaři zrekonstruují. Stavbaři obnoví například také oba podchody k nástupištím, které navíc prodlouží k novému nástupišti. Bezbariérový přístup k vlakům zajistí eskalátory a výtahy. Kompletní rekonstrukce kolejiště umožní rychlost vlaků zvýšit až na 80 kilometrů v hodině, součástí bude také instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS. Projekt zahrnuje i stavební úpravy přilehlých silnic.
Správa železnic u pošty u hlavní budovy vlakového nádraží počítá také s výstavbou dvou cyklověží pro úschovu jízdních kol.
Důležitou součástí stavby bude rozšíření železničního podjezdu na Gočárově třídě, která je výpadovou silnicí z města k dálnici D11. Město Hradec Králové se na přestavbě podjezdu bude podílet 180 miliony korun.
Opravou hradeckého nádraží Správa železnic navazuje na sedmimiliardovou přestavbu nádraží v nedalekých Pardubicích, kterou dělala od září 2020 do loňského května.
ČTK
redakce@salonkyhk.cz
Foto: Archivní snímek