Pondělí

5. května 2025

Nyní

11.9ºC

Zítra

14.2ºC

Svátek má

Klaudie

VIDEO: Veteráni jedou z Prahy na Azurové pobřeží. Podívejte se na průběh cesty

dnes

VIDEO: Veteráni jedou z Prahy na Azurové pobřeží. Podívejte se na průběh cesty 20 snímků
V pátek 2. května se u Národního technického muzea v Praze rozburácely motory téměř padesáti historických vozů. Třetí ročník prestižní rallye Czech Oldtimer Express 2025 právě odstartoval na svou více než 2000 kilometrů dlouhou cestu napříč Evropou s cílem na francouzské Riviéře v Nice. Mezi účastníky jsou i bratři Smolovi z Hradce Králové.

Startovní pole letošního ročníku nabízí pozoruhodný mix automobilové historie. Nejstaršími vozy jsou elegantní MG TA z roku 1937, se kterým vyrazili na trať Oto Kuhn a Jiří Šlégl, a stejně starý Jensen S-Type Lubomíra Pešáka. Českou automobilovou tradici reprezentují legendární Tatra 603 (1964) a Škoda Octavia (1962).

Mezi unikáty startovního pole nechybí slavný Citroën DS z roku 1963 v otevřené podobě, který v době svého vzniku šokoval svět revolučním designem a technickými inovacemi. Zakladatel akce Josef Zajíček se představil se svým vzácným BMW 327 z roku 1941. Pozornost přitahoval také majestátní Bentley Continental R z roku 1994, charismatický Jaguar E-type z roku 1963 nebo vzácný Citroën Traction Avant 11BL z roku 1953.

"Start Czech Oldtimer Expressu je skvělou příležitostí vidět na vlastní oči unikátní historické vozy i jejich posádky. Letos jsme navíc účastníky vyzvali, ať si na start připraví stylové nebo tematické outfity," uvedl Josef Zajíček, zakladatel Czech Oldtimer Express.

Letošní trasa vede účastníky z Prahy přes Šumavu do Mnichova, kde první den navštívili proslulé BMW Museum. Poté pokračují podhůřím Alp kolem Bodamského jezera až do švýcarského Vitra Campusu, známého svým unikátním spojením architektury a designu.

Jedním z vrcholů celé cesty je pro všechny účastníky možnost projet se po slavném okruhu Formule 1 Paul Ricard ve Francii. Závěr cesty patří průjezdu ulicemi legendárního Monaka a slavnostnímu zakončení v luxusním Château de Crémat v Nice, kde posádky čeká nejen ocenění, ale především nezapomenutelné zážitky.

"Letos se vydáme na přes 2000 km dlouhou cestu, která nás zavede až na Azurové pobřeží, do Nice. Nejde ale jen o samotný cíl – věřte mi, že tahle trasa opět nabídne zážitky, na které se nezapomíná," slibuje Josef Zajíček ve svém uvítacím projevu k účastníkům.

Auta v Czech Oldtimer Expressu jsou rozdělena do čtyř hlavních kategorií podle stáří a charakteru. "Newtimer zahrnuje vozy mladší 30 let, Youngtimer se vztahuje na vozy staré 30–50 let, zatímco do kategorie Classic spadají auta ve věku 50–65 let. Nejúctyhodnější je skupina Unique, určená pro skutečné veterány starší 65 let, které tvoří jakousi elitní třídu mezi startujícími," vysvětlují organizátoři.

 

Pro všechny účastníky je k dispozici po celou dobu cesty servisní tým, který v případě potřeby pomůže s technickými problémy. Vždyť některé z vozů mají již více než 80 let a cesta přes alpské průsmyky může být pro historické stroje náročnou zkouškou.

Czech Oldtimer Express si za svou krátkou historii vydobyl významné místo mezi evropskými veteránskými akcemi. V prvním ročníku se 23 posádek vydalo po stopách ikonického Orient Expressu z Prahy do Istanbulu. V roce 2024 se zúčastnilo už 43 posádek a v olympijském roce zamířily s veterány do Atén. V aktuálním ročníku 2025 se na trasu vydalo již 48 historických vozů.

"Czech Oldtimer Express není o rychlosti, ale o výzvě, dobrodružství a vášni pro auta, která nás všechny spojuje. Čekají nás horské průsmyky, pobřežní cesty i klikaté okresky – a s nimi i radost z řízení, přátelské setkání a nezapomenutelné chvíle za volantem," dodává Zajíček.

Mezi účastníky letošního ročníku Czech Oldtimer Express jsou i bratři Smolovi z Hradce Králové. Petr Smola je organizátorem unikátní akce Víkend elegance, která se v Hradci Králové těší velké oblibě mezi milovníky historických vozů a elegantního životního stylu. Letošní Víkend elegance se bude konat 20. a 21. června.

Bratři Smolovi vyrazili na 2000 kilometrů dlouhou cestu v Alfě Romeo 2600 Sprint z roku 1967. "Svého času to byl postrach mafiánů. Italští policisté s tímto krásným vozem honili padouchy," říká s úsměvem Petr Smola a dodává, že tento model byl svého času dražší než Porsche 911.

"Trasa je skvělá, celé se nám to moc líbí. Dnešní dojezd je na okruhu Paul Ricard, ale ještě nevím, jestli se po něm nějak víc projedeme. Včera jsme měli problémy se spojkou, která nám v největším lijáku přestala fungovat. Možná dneska auto pošetříme," uvádí Petr Smola. Nedělní den přinesl hradecké posádce také problémy se stěračem, které se jim podařilo vyřešit za cesty. Spojku bratři Smolovi opravili večer na hotelu.

(hol, zdrojový článek: iDnes.cz)
matej.holan@salonkyhk.cz
Foto a video: Petr Smola