Úterý

13. května 2025

Nyní

17.6ºC

Zítra

19.6ºC

Svátek má

Servác

Hradec Králové chystá reformu parkování, placené zóny se zřejmě rozšíří

4. září 2024

Hradecká radnice chystá reformu parkování, jejíž součástí zřejmě bude i rozšíření zón placeného parkování. Reforma by měla přinést parkovací místa pro obyvatele města a přehlednější parkování. Peníze získané z parkování chce město vracet do míst, kde je vybralo. Novinářům to dnes řekl náměstek primátorky Lukáš Řádek (TOP 09). Na reformu systému si radnice nechá udělat u odborné firmy studii. Se spuštěním nového systému počítá v roce 2026.

Nynější zóna placeného stání zabírá centrum a širší střed města. Zónu na základě třicetileté koncese od města od ledna 2007 provozuje soukromá společnost ISP Hradec Králové. ISP v ní vybírá peníze asi z 7500 parkovacích míst, ceny parkovného určuje město. Hodina parkování stojí podle lokality od deseti do 30 korun. Systém se stal po zavedení terčem kritiky obyvatel i části opozice. V roce 2013 primátor Zdeněk Fink (HDK) přišel s návrhem, aby město asi za 53 milionů korun koupilo 51 procent akcií ISP a dostalo se tím k ziskům z parkování. Většinovou podporu u tehdejších zastupitelů však Finkův návrh nezískal.

Nový systém by měl být podle Řádka uživatelsky přívětivý a měl by být prvním krokem k jednotnému systému parkování ve městě. Návštěvník města by podle něj neměl rozlišovat, zda platí firmě ISP nebo městu. Klíčové podle radnice bude zajistit parkování pro rezidenty. "Na 90 procent dojde k tomu, že se může zvětšit perimetr území, kde se bude vybírat za parkování," uvedl Řádek.

Na reformě, která se bude zejména týkat lokalit na hranici zóny ISP a předměstí, město spolupracuje s pražskou ČVUT. "Jejich data ukázala, že systém v Hradci není dobrý a moderní a vytváří problémy na různých místech. Tým ČVUT nám pomůže se zadáním komplexní studie, která už bude řešit konkrétní reformu parkovacího systému v Hradci Králové.

Ze studie, která by měla přijít asi na dva miliony korun, vyplynou technické požadavky na systém parkování a návrhy řešení jednotlivých oblastí. Tendr na zpracovatele studie chce město vypsat na přelomu letošního a příštího roku. V příštím roce by měla být studie dokončená a v roce 2026 by nový parkovací systém měl začít fungovat.

"Na řadě míst, především na velkých sídlištích, v posledních letech poptávka po parkovacích místech výrazně převyšuje nabídku. Při budování těchto lokalit se nepočítalo s tím, že domácnosti budou vlastnit dvě až tři auta. Zároveň není možné donekonečna navyšovat parkovací kapacity a není možné stavět z veřejných peněz mnoho parkovacích domů," uvedl Řádek.

Do projektu chce město zapojit veřejnost. "Chceme tím zajistit, že občané budou mít možnost se podílet na rozhodování a že prostředky získané z parkování budou transparentně využity tam, kde byly vybrány," uvedl Řádek.

Město nevylučuje jednání o získání společnosti ISP. "Záleží na podmínkách. Nebráníme se tomu," řekl Řádek. Primátorka Pavlína Springerová (Hradecký demokratický klub) doplnila, že je kvůli úmrtí majitele firmy ISP nutné vyčkat. "Čekáme, co se stane po vyřízení dědického řízení. Není to tak, že by ISP přicházela s nabídkou 'pojďte nás koupit'. Je to o vzájemném jednání," uvedla.

Kontrakt města se společností ISP spočívá v tom, že ISP má za peníze vybrané z parkování postavit v Hradci Králové nejméně 1000 parkovacích míst. Zatím nákladem přes čtvrt miliardy korun postavila dva parkovací domy dohromady s více než 780 místy. Třetí dům s 284 místy chystá ISP v současné době na Slezském Předměstí. Město do systému parkování a staveb parkovacích domů žádné své peníze nevkládá.

(kul, čtk)
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Archiv

Mohlo by vás také zajímat