Pátek

13. září 2024

Nyní

9.5ºC

Zítra

13.5ºC

Svátek má

Lubor

Každý hlas má být vyslyšen, říká ředitelka festivalu Jazz Goes to Town

10. října 2022

Mezinárodní hudební festival Jazz Goes to Town, tedy Jazz jde městem, v Hradci Králové zítra vstoupí do již 28. ročníku. V průběhu pěti dnů se na několika scénách vystřídá 11 hudebních těles.

Jednou z hvězd této velkolepé události bude rakouský avantgardní jazzový trumpetista Michael Mantler. Od roku 2015 festival pořádá zdejší kulturní agentura kontrapunkt. Ředitelka festivalu Barbora Hodonická v rozhovoru pro Salonky sdělila, co je cílem tradiční přehlídky. „Chceme se zaměřovat na to, co je aktuální na současné světové jazzové scéně.“

Jak si vysvětlujete, že v Hradci Králové vydržel festival zaměřený na jazzovou hudbu téměř tři desítky let?
Už na začátku stál festival na výrazných osobnostech a také na organizátorech, jako byli Martin Brunner či Saša Gregar. Navíc je Hradec Králové obecně hudebním městem, kde se kromě Jazz Goes to Town pravidelně konají Hudební fórum, Sborové slavnosti nebo festival Rock for People. Pestrá škála hudebních akcí zde během let vytvořila silnou a hlubokou zakořeněnou tradici, jejíž součástí je právě Jazz Goes to Town. V této souvislosti záleží na organizátorech, divácích, společné součinnosti a jednotlivých akcích, aby se ve městě dlouhodobě udržely.

Co bylo vždy jeho cílem?
Já už nemůžu mluvit úplně o té vzdálenější minulosti, ale za tu dobu, co festival organizujeme my, tedy od roku 2015, klademe velký důraz na autorskou tvorbu. Vystupují tady tělesa a interpreti, které diváci ještě nemohli v České republice slyšet, připravujeme premiéry. S příchodem dramaturga Michala Wróblewského, který vystřídal na této pozici Zdeňka Závodného, ​​jsme si konkretizovali některé další cíle, mezi které patří například výraznější zastoupení silných hudebních interpretek, což se nám daří.

Letošní ročník jste nazvali Hlasy budoucnosti. proč?
Vystupuje tady hodně hudebních těles založených na zpěvech, a to jsou právě ty hlasy. Když jsme diskutovali o tom, co by měl Jazz Goes to Town znamenat v budoucnosti, řekli jsme si, že se chceme zaměřovat na to, co je aktuální na současné světové jazzové scéně. Chceme tím také říci, že každý hlas má být vyslyšen a pestrost musí být velká, protože fúzí a vlivů v jazzu je dnes obrovské množství. V tomto duchu by měly na našem festivalu znít Hlasy budoucnosti a měla by to být zároveň cesta, po které chceme jít.

Je to výjimečná akce, která má nadregionální i mezinárodní přesah. Na koho se mohou milovníci tohoto žánru letos těšit? Kolik interpretů se představí?
Těles, které se na festivalu představí, bude jedenáct, mnohé z nich jsou poměrně dost početné. Zmínit musím
náš letošní velký projekt, kterým je světová premiéra kompozice Songs jedné z největší žijící legendy světového avantgardního jazzu, rakouského trumpetisty Michaela Mantlera. Napsal ji speciálně pro náš festival. Podílet se na ni bude a jako sólista vystoupí i přední interpret soudobé hudby, britský basklarinetista Gareth Davis a česko-slovenský ansámbl, který jsme pro tuto příležitost dali dohromady. Početné těleso bude dirigovat Marko Ivanović. To bude podle mého velké finále festivalu. Samozřejmě se diváci mohou vypravit na řadu dalších kvalitních vystoupení. Osobně se těším na Été Large, což je třináctičlenné uskupení vedené německou saxofonistkou Luise Volkmann, kterou jsme letos zároveň pozvali na rezidenční pobyt. Při nich scházejí umělci, kteří spolu běžně netvoří, nastudují zde autorské skladby a předvedou je v rámci jednoho večera.

Kdo bude tedy největší hvězdou?
Jednoznačně zmíněný trumpetista
Michael Mantler a nesmíme zapomenout ani na trio David Dorůžka, Piotr Wyleżol a Jeff Ballard, kteří jsou bezpochyby hvězdami světové jazzové scény. Diváci je mohou slyšet v pátek 14. října v Bio Central.

Jak na festival sháníte muzikanty? Jezdíte na jejich koncerty, nebo se spoléháte na reference?
Máme obrovské štěstí, že náš dramaturg Michal
Wróblewski má skvělé kontakty, jeho jméno je známo daleko za hranicemi České republiky, studoval u nás i v zahraničí, sám je předním českým saxofonistou, jezdí na rozmanité festivaly, kde se lze seznámit s interprety. Samozřejmě se nám kapely hodně ozývají, ale většinou je oslovujeme sami, aby zapadly do dramaturgie programu aktuálního ročníku festivalu.

Na kolika scénách se přehlídka odehraje a kam se mohou fanoušci vypravit?
Začínáme v Artičoku, v dalším dni se přesuneme do Besedy, tři dny proběhnou v Bio Central, kde se představí velká tělesa a odehraje se tam i finálový večer. Jeden koncert se uskuteční v Klubu Čtyřka na Velkém náměstí a v rámci vernisáže výstavy Četnické humoresky v Muzeu východních Čech zahraje Originální Pražský Synkopický Orchestr.

Zvažujete i venkovní prostory?
Několik venkovních koncertů jsme už v minulosti absolvovali, například před budovou nádraží nebo při vystoupení „pochodové“ kapely, která začínala na balkoně Galerie moderního umění a pokračovala až do Sboru kněze Ambrože. Vždy však záleží na daném ročníku, kdo bude vystupovat, snažíme se zjistit, jaký prostor interpretům vyhovuje. V posledních dvou letech nám venkovní koncerty zmařilo nepříznivé počasí. Letos venkovní vystoupení neplánujeme.

Kolik lidí se na přípravě festivalu podílí?
Nejužší tým tvoří zhruba deset osob. Na něj se v průběhu festivalu nabalují další.

Jazz má mnoho rozmanitých podob. Od tradičního pojetí až po experimentální možnosti. Je to patrné i na Jazz jde městem?
Myslím si, že ano. Vytvořili jsme programové okruhy po jednotlivých dnech, kde se dají najít žánrové podobnosti. Na našem webu
www.jgtt.cz lze najít video i audio ukázky. Když diváci tápou a nejsou si jisti, mohou věci dopředu naposlouchat a vybrat si, co je pro ně nejlepší.

Co pro vás znamená jazz? Posloucháte ho?
Vybírám si, co je mně blízké a s tím rezonuji. Devíza našeho festivalu je v pestrosti, program není jednosměrný, ale naopak různorodý. Jazz někdy bývá škatulka dávné minulosti, ale tato hudba už za dlouhá léta získala různé přesahy, směry a posunula se úplně někam jinam. V letošním programu si určitě najdu to svoje a věřím, že i diváci.

Jaká je vaše role jako ředitelky? O co usilujete především?
Za hradeckou kulturní agenturou kontrapunkt jsem ředitelkou Jazz Goes to Town, podílím se rovněž na mezinárodním divadelním festivalu Regiony, tvoříme i Královéhradecký architektonický manuál a účastníme se různých kulturních setkání. Mám na starosti finance k jednotlivým projektům, kde jsme závislí převážně na veřejných zdrojích. V posledních letech se nám daří navazovat zahraniční partnerství primárně na Jazz Goes to Town.

Co vám organizování dává?
Mám velké štěstí, že mě tato práce baví, naplňuje a jsem za to vděčná. Nebývá to totiž samozřejmost.

Čím je podle vás hudební festival Jazz Goes to Town významný pro město Hradec Králové?
Nemyslím si, že jen pro samotné město, ale i v celorepublikovém kontextu. Při festivalu s exkluzivním programem zní světové premiéry, vzniká zde něco, co by diváci běžně neslyšeli. Kromě toho k nám láká spoustu lidí z celé republiky, je to důležitá součást kulturního života města, která zvyšuje prestiž Hradce Králové.

Máte nějaké plány do budoucna, o které se můžete podělit?
Domnívám se, že jsme letošním projektem nasadili laťku hodně vysoko. Chceme dále věnovat pozornost tomu, co je aktuální, co pro nás bude mít smysl a korespondovat s cíli, které jsme si nastavili, a co bude náš projekt dále posouvat. Chceme prostě dostát dobrému jménu našeho festivalu. Stále věřím, že se nám bude dařit představovat nejlepší interprety a případně do Hradce přivézt nějaký další opravdový skvost.

Program mezinárodního festivalu Jazz Goes to Town najdete na: https://www.jgtt.cz/

Hynek Šnajdar
hynek@salonkyhk.cz
Foto: Lukáš Veselý, Helena Herzánová, archiv JGTT