ÚOHS zamítl podání Budimexu na přezkoumání tendru na úsek D11 Trutnov - hranice
6. září 2024

ŘSD zatím smlouvu s vítězem tendru podepsat nemůže. ŘSD podle mluvčího Jana Rýdla ještě musí vyčkat na rozhodnutí o rozkladu podaného Budimexem k předsedovi ÚOHS, které se týká jiného podání Budimexu. V první instanci ÚOHS toto podání Budimexu zamítl.
"ÚOHS zamítl všechny návrhy navrhovatele Budimex na přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky D11 1109 Trutnov – státní hranice," uvedl dnes Mátl k aktuálnímu rozhodnutí ÚOHS. Úřad podle něj zamítl i námitky proti rozhodnutí ŘSD o výběru stavební firmy, kterou je sdružení v čele se společností MI Roads.
Původně Budimex tendr v hodnotě přes 11 miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí ŘSD o jeho vítězství po námitkách konkurenční firmy MI Roads zrušil antimonopolní úřad. ŘSD následně Budimex z tendru letos v květnu vyloučilo. Budimex se následně obrátil k ÚOHS. Stavba je největší dálniční zakázkou vybíranou ve veřejné soutěži v historii ŘSD.
Po vyloučení Budimexu, který nabídl cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, se tendr vrátil do fáze hodnocení nabídek. ŘSD v polovině června po opětovném posouzení vybralo pro stavbu úseku sdružení v čele s firmou MI Roads. Sdružení vedené MI Roads nabídlo v soutěži druhou nejnižší cenu, 11,71 miliardy korun bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav. Dalšími členy sdružení jsou společnosti Doprastav, Metrostav TBR, Subterra a Duna Aszfalt.
Ředitel Mátl v květnu uvedl, že stavba zřejmě nezačne dříve než ke konci třetího čtvrtletí letošního roku. Původně ŘSD plánovalo, že stavbu s vybraným Budimexem zahájí 19. prosince.
MI Roads tvrdí, že Budimex použil k doložení kvalifikace na stavbu tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají požadavkům ŘSD. Budimex podle MI Roads také nesplnil požadavky pro odborný personál pro stavbu tunelů. Budimex výhrady svého konkurenta odmítl. Uvedl, že má zkušenosti i ze stavby tunelů v Polsku a ve Španělsku.
Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou k českým hranicím loni v září a v celé trase až k Baltskému moři letos v létě. Úsek z Trutnova k hranici, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027.
ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.
ČTK