Pátek

13. září 2024

Nyní

9.5ºC

Zítra

13.5ºC

Svátek má

Lubor

Cyklostezka k Lesnímu hřbitovu bude hotová nejdřív v roce 2025

14. listopadu 2023

Nejméně do roku 2025 budou muset cyklisté a bruslaři v úseku od Zděné Boudy k Lesnímu hřbitovu jezdit po nebezpečné úzké silnici společně s auty a autobusy MHD. Stavba cyklostezky, která po letech příprav začala v říjnu loňského roku a měla výrazně zvýšit bezpečnost, totiž kvůli problémům s podzemní vodou už více než půl roku stojí. A to se v nejbližších měsících nezmění. Radnice sice dostala výjimku od krajského úřadu, aby mohla stavět i přes výskyt chráněných obojživelníků, celý projekt se ale rozhodla přepracovat. „Považoval bych za úspěch, kdyby se v příštím roce podařilo obnovit stavební práce,“ přiznává investiční náměstek primátorky Lukáš Řádek (TOP09).

Hradec Králové se už roky pyšní unikátním 10,5 kilometrů dlouhým asfaltovým okruhem pro bruslaře a cyklisty v městských lesích. Jenže opravdu bezpečně se na celém okruhu cítí jen málokdo. Může za to 800 metrů dlouhý úsek mezi Zděnou Boudou a Lesním hřbitovem. Na něm totiž musí bruslaři jet po úzké silnici, po které jezdí i auta a městská hromadná doprava. A to komfort například pro rodiny s dětmi výrazně snižuje. 

Větší bezpečnost pro tisíce bruslařů a cyklistů v hradeckých lesích měla už letos v létě zajistit nová cyklostezka za zhruba osm milionů korun. Její stavba sice loni v říjnu začala, jenže spodní voda práce zase rychle zastavila. Situace se ještě víc zkomplikovala, když ve dvou tůních vzniklých odbagrováním lesní hrabanky nalezli na jaře zoologové zvláště chráněné obojživelníky - skokana štíhlého, čolka obecného a čolka horského. Od té doby se na místě na první pohled nic nezměnilo. Cyklisté a bruslaři stále jezdí mezi auty a pozorují u toho vykácený pás lesa pár metrů vedle silnice. Zmizela pouze cedule, která na stavbu upozorňovala. Radnice totiž ukončila spolupráci jak s projektantem, kterému vyčítá, že předem neprovedl hydrogeologický průzkum, tak i se stavební firmou Okrouhlický. Za přípravné práce jí město zaplatilo zhruba 300 tisíc korun. Teď jde ale radnice úplně novou cestou.

V létě získala potřebné razítko od krajského úřadu, které jí umožní stavět cyklostezku i přes výskyt chráněných obojživelníků. Zároveň realizuje vlastní hydrogeologický průzkum. Ten má určit novou upravenou trasu cyklostezky. "Poptáváme nového projektanta. Uvažujeme o tom, že by některá nejmokřejší místa byla zachována jako trvalé tůně a cesta by se malinko posunula do zón, které hydrogeologický průzkum ukáže jako vhodnější. Když už je to z předchozího období celé takto zpackané, chceme nyní celý projekt vylepšit," řekl Salonkám investiční náměstek primátorky Lukáš Řádek. Teprve poté, co město bude mít nový projekt, vypíše znovu výběrové řízení na zhotovitele.  

Přeměna projektu má podporu i náměstka pro životní prostředí Adama Záruby (Změna pro Hradec). "To, co se v té lokalitě stalo, bylo z pohledu životního prostředí nešťastné. Původní vizí architektů bylo, že se bude cyklostezka klikatit mezi stromy. Investiční odbor ale poté zvolil tuhle variantu s obrovským průsekem. My se to teď budeme snažit částečně napravit. Jako kompenzační opatření by tam měly vzniknout i nějaké tůně," přidal svůj pohled Záruba.

Pro cyklisty a bruslaře to ale znamená další odložení realizace stezky. Jisté je, že ani příští rok se po nové stezce neprojedou. "Jsme rozhodně odhodláni ten projekt dokončit a současně respektovat hodnoty toho území. Za úspěch přírodní bych považoval, kdyby se v příštím roce podařilo obnovit stavební práci," uvedl Lukáš Řádek. Dokončení cyklostezky je tak reálné nejdříve v roce 2025. A to je ještě ta optimistická varianta. „Je také možné, že na základě výsledků hydrogeologického a biologického průzkumu bude možné provést pouze v letních měsících. A nejsem si vůbec jistý, že budeme mít do příštího léta všechno připravené. Takže můžeme začít stavět až do letních měsíců roku 2025,“ připustil Řádek, že ani otevření cyklostezky v roce 2025 zdaleka není jisté. 

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: Tomáš Kulhánek