Memorandum má regulovat rozmanité problémy s provozem elektrokoloběžek
31. srpna 2021
To zahrnuje dohodu města se soukromými provozovateli a nastavuje také další podmínky provozu elektrokoloběžek v krajském městě. Podle primátora Alexandra Hrabálka se elektrokoloběžky staly velkým letním tématem. „Část hradecké veřejnosti jejich provoz kvitovala, část byla naopak striktně proti. Obecně ale rozruch ve společnosti způsobilo parkování těchto strojů po našem městě i bezohledné chování některých uživatelů. Elektrokoloběžky jsme nacházeli zaparkované v místech určených pro nevidomé či invalidy, bránily průchodu na chodnících nebo je nezodpovědní spoluobčané házeli do řek, kanálů či věšeli na stromy,“ řekl.
Proto bylo nutné společně s provozovateli této služby vytvořit pravidla provozu, která bude třeba dodržovat a jejich porušování bude postižitelné. „Pomoci by tomu měla připravovaná vyhláška i memorandum,“ potvrdil primátor. Memorandum upravuje například počet koloběžek, zóny, kam je zakázán vjezd nebo se sníženou rychlostí i další stránky provozu. „I když město v tuto chvíli nemá spolehlivé právní nástroje, kterými by bylo možné službu zastavit či výrazně omezit, musíme se spoléhat na vzájemnou dohodu a komunikaci,“ sdělil náměstek pro oblast rozvoje města Jiří Bláha.
Memorandum mimo jiné zajišťuje, že provozovatel musí bez zbytečného odkladu odstranit zaparkované elektrokoloběžky, které jsou nebezpečné provozu na pozemních komunikacích, nebo jinak brání užívání veřejného prostoru. Město také zahájilo spolupráci s městskou policií, která provoz elektrokoloběžek v Hradci Králové sleduje. „Řidiči elektrokoloběžek musí vždy jezdit po pravé straně vozovky nebo cyklostezky, nebo mají povinnost využít cyklopruh. Jízda po chodníku je zakázána. Povinností je rovněž nošení přilby pro jezdce mladší 18 let,“ prozradila za městskou policii Simona Pacltová.
Z ankety srpnového magazínu Salonky na toto téma vyplynulo, že je to skvělá služba. „Koloběžky jsou rychlé a ekologické. Do města podle mě ideální. Problém však vidím v některých jejich uživatelích, kteří nechávají koloběžky uprostřed cesty. Vždy je to o lidech,“ myslí si Helena Pondělíčková z Hradce Králové. Další Hradečák Ondřej Suchý se domnívá, že koloběžky jsou dobrou alternativou pro lidi, kteří nemají v oblibě MHD, ale moderní způsob cestování. „Co se týče parkování koloběžek, které je teď věcí diskuze, myslím si, že je to o lidech. Stroje jako takové za umístění při parkování nemohou,“ uvedl.
Provoz elektrokoloběžek v Hradci Králové zahájily dvě soukromé společnosti začátkem letních prázdnin. „Od první chvíle se mezi hradeckými občany našli fanoušci i odpůrci, kteří kritizovali především způsob parkování strojů. Situace by se mohla do konce roku začít postupně zlepšovat, zastupitelé města totiž na svém zasedání schválili novelu vyhlášky města o místních poplatcích, která bude nově obsahovat povinnost odvádět městu poplatek za parkování elektrokoloběžek. Týkat se bude pouze kol a koloběžek s přídavným elektromotorem,“ doplnila mluvčí magistrátu Kateřina Šmídová.
Hynek Šnajdar
hynek@salonkyhk.cz
Foto: Tereza Karanská