Dopravní podnik v Hradci přišel kvůli epidemii až o 30 procent cestujících
12. února 2021
Podnik proto na letošní rok odložil plánovaný nákup šesti autobusů za přibližně 50 milionů korun. Ředitel této instituce Zdeněk Abraham dopady protikoronavirových opatření označil za historický milník ve fungování hradecké městské hromadné dopravy. „Standardní tržby za rok jsou v objemu 125 milionů korun, loni jsme měli propad 41 milionů korun, tedy asi o jednu třetinu. Navíc u propadu počtu cestujících a tržeb se dosud nic takového nestalo,“ řekl Abraham.
Hradecká městská hromadná doprava (MHD) je v současnosti opět v provozu podle prázdninových jízdních řádů, stejně jako jezdila při podzimní vlně epidemie od 19. října do 29. listopadu a při té jarní od 23. března do konce června. Ztráty tržeb z MHD při jarní vlně epidemie byly podle Abrahama vyšší než z podzimní vlny. „Výhled na letošní rok není zatím příznivý. Záleží na tom, kdy nastoupí děti do škol. Jen za leden jsme meziročně minus pět milionů korun,“ konstatoval.
MHD se snaží ušetřit nejen tím, že jezdí v prázdninovém režimu, ale také více nasazuje autobusy s elektrickým pohonem. „Prognóza na letošek byla, že ztráta v tržbách bude maximálně deset procent. Už nyní je však zřejmé, že to bude mnohem víc. Nikdo neví, kdy tomu bude konec,“ uvedl ředitel.
Dopravní podnik zatím o propouštění zaměstnanců neuvažuje. Epidemie koronaviru dosud výraznější výpadek personálu nezpůsobila. „Řidičů máme dostatek. Jediné, co nám trochu hází klacky pod nohy, je uzavření autoškol, nemůžeme proškolovat naše nové řidiče. Potřebujeme nahradit asi 14 řidičů, kteří letos jdou do důchodu,“ prozradil Abraham.
Počet cestujících, které MHD ve stotisícovém Hradci Králové ročně převezla, do loňského roku stoupal, v roce 2019 vzrostl o 2,6 procenta na 38 milionů, což byl nejvyšší počet za posledních 12 let. Ceny jízdného jsou letos stejné jako loni. Papírová základní jízdenka je za 20 korun a jízda placená čipovou městskou kartou přijde na 14 korun. Současný vozový park dopravního podniku má průměrné stáří necelých osmi let, a patří tak mezi nejmladší v zemi.
Dopravní podnik má zhruba 370 zaměstnanců, přepravu cestujících zajišťuje firma 135 vozidly, z toho 64 je na elektrický pohon. Elektrobusů je 23, trolejbusů 41 a dieselových vozidel 71. Značná část vozů je s klimatizací pro cestující, tvoří asi 40 procent z celkového počtu vozidel.
Tomáš Kučera
ČTK
Ilustrační foto