OBRAZEM: Nová vize Velkého náměstí. Přibýt mají stromy, ubýt parkovací místa
25. ledna 2024

Po 15 letech od původní studie rekonstrukce Velkého náměstí přichází hradecká radnice s nově upraveným konceptem. Ten podle radnice reflektuje mimo jiného i názory tisíců Hradečáků, kteří se koncem loňského roku zapojili do participačního procesu pod taktovkou společnosti Participation Factory. "Jeho součástí byla veřejná setkání, jednání s odborníky, s místními podnikateli nebo rezidenty, dotazníkové šetření i workshopy. Zapojily se i děti v našich školách,“ popsala proces hradecká primátorka Pavlína Springerová (HDK). Mezi nejčastější podněty zapojené veřejnosti patřilo snížení počtu parkovacích míst a snaha navrátit náměstí všem občanům jako setkávací plochu, nikoliv veřejné parkoviště.
Nový koncept studie zpracovávalo sdružení ARN studio s.r.o. – architekti chmelík & partneři s.r.o. Na první pohled je v něm oproti 15 let staré studii více zeleně. „Koncept počítá s tím, že na náměstí vzniknou dvě stromořadí, přibydou vodní prvky a systém zasakování, které pomůžou s ochlazováním prostoru. Místo kočičích hlav by náměstí mělo být předlážděno řezanou dlažbou, restaurační zahrádky by měly mít jednotný charakter. „Stojíme na začátku nové éry Velkého náměstí, naší motivací je otevřít náměstí lidem. Chceme, aby se stalo místem pro setkávání lidí. Dneska je to místo pro setkávání aut a lidé se scházejí pouze na okrajových částech. Naším cílem je, aby náměstí odpovídalo potřebám a očekáváním současných a budoucích generací," vysvětlil svůj pohled náměstek primátorky pro oblast městských investic Lukáš Řádek (TOP09).
Auta budou moct jezdit po náměstí rychlostí maximálně 20 km/h
Provoz celého území je navržen v režimu sdílené zóny s omezenou rychlostí vozidel a možností parkování pouze na vyhrazených místech. „Sdílená zóna je druh dopravního režimu, ve kterém není upřednostněna žádná forma dopravy. Chodci, cyklisté i automobily jsou si rovni. Vznikne tak otevřený prostor a příjemná zóna pro návštěvníky Velkého náměstí. V návrhu je kladen důraz na bezbariérovost celé plochy náměstí, vše se odehrává tak, jak to bylo historicky, celé náměstí bylo jednotnou vydlážděnou plochou,“ uvedl jeden z autorů nového konceptu studie architekt Jiří Krejčík. Podle dalšího z architektů Jaromíra Chmelíka by se na náměstí měla vrátit zelená linka MHD. Oproti dřívějším úvahám město nakonec upustilo od myšlenky, že by ulice V Kopečku zůstala pro automobilovou dopravu zcela uzavřená. Mýtská ulice by nicméně i tak měla být nově obousměrná.
Na náměstí ubyde 165 parkovacích míst
Zřejmě nejvíc diskutovanou částí studie jsou parkovací místa. Podle nového konceptu by se současný počet 230 parkovacích míst, která jsou zejména ve středu náměstí, měl nově redukovat na 65 míst na jižní a severní straně náměstí. Střed náměstí by měl patřit chodcům a měl by být místem pro veřejné aktivity. Redukci parkovacích míst má vyrovnat zřízení nových parkovacích míst v okolních ulicích Komenského a Víta Nejedlého. "V Komenského ulici by mělo přibýt zhruba 90 kolmých parkovacích míst," uvedl architekt Jaromír Chmelík. Připomněl, že v minulých letech vznikly u Velkého náměstí dva parkovací domy v Regiocentru Nový pivovar a v Gayerových kasárnách s osmi stovkami míst. "Nedochází k úbytku parkovacích míst v centru města, ale k jejich reorganizaci," doplnil architekt Jiří Krejčík.
Snížení počtu parkovacích míst přímo na náměstí hájí i investiční náměstek primátorky Lukáš Řádek. "Historické centrum Hradce Králové je unikátní v tom, že má poměrně velkou nabídku pro parkování. Zatímco v mnoha městech dochází k redukci parkovacích míst v centru bez náhrady, u nás ne. V docházkové vzdálenosti od Velkého náměstí máme dva parkovací domy, které mají většinou nevyužitou kapacitu. Obyvatelé jiných částí Hradce takový komfort nemají. Pokud bychom z veřejných peněz měli financovat parkovací kapacity, tak bychom rozhodně upřednostnili jiné lokality než centrum města," řekl Řádek.
Proti plánovaným změnám se bouří místní podnikatelé, vznikla i petice
Proti změnám chystaným radnicí v prosinci vznikla petice nazvaná Za zachování života na Velkém náměstí. "Bez možnosti dopravní obsluhy a přístupu na Velké náměstí přestane historické centrum prosperovat a stane se místem duchů," stojí v petici, kterou podepsalo přes 200 lidí. Podle zástupců petentů Karla Pohnera by problém vyřešilo vybudování podzemního parkoviště tak, jak o něm uvažovalo minulé vedení města.
Současné vedení radnice dnes ovšem zopakovalo, že s podzemním parkovištěm nepočítá. Stejně tak nepočítá s tím, že by v centru města měl vyrůst další parkovací dům. S odpůrci přeměny náměstí je vedení města připravené diskutovat. Podle primátorky zkušenosti z míst, kde dostali přednost lidé před auty, obavy podnikatelů nepotvrzují. "Nikde se nepotvrdilo, že by jejich podniky bankrotovaly. Je možné, že dojde ke změně klientely jejich podniků. Ale transformace náměstí je nutná, pokud z něj nechceme mít tepelný ostrov a ostudné parkoviště," řekla.
Rekonstrukce by mohla začít v roce 2027
Nový koncept radnice v následujících týdnech představí zastupitelům, veřejnosti, místním podnikatelům či komisím místních samospráv. "Zhruba do poloviny března budeme koncept intenzivně komunikovat a sbírat zpětnou vazbu. Mimo jiné plánujeme 12. února od 17:30 hodin diskuzi s veřejností v kině Bio Central," uvedla hradecká primátorka.
Po ukončení projednávání konceptu studie a zapracování připomínek dojde ke zpracování čistopisu studie. Zpracovatele projektové dokumentace by město chtělo mít vybraného do konce letošního roku. Pokud by se městu podařilo v roce 2026 získat společné územní rozhodnutí a stavební povolení, mohla by stavba začít v roce 2027.
(kul, čtk)
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz
Foto: ARN studio s.r.o. – architekti chmelík & partneři s.r.o.