Sobota

14. prosince 2024

Nyní

-0.5ºC

Zítra

1.6ºC

Svátek má

Lýdie

Připravuje se rozsáhlá přestavba hlavního vlakového nádraží

16. února 2023

Připravuje se rozsáhlá přestavba hlavního vlakového nádraží 9 snímků
Hlavní vlakové nádraží v Hradci Králové je důležitým železničním dopravním uzlem a nepřehlédnutelným objektem, který stojí na Riegrově náměstí a denně jím projdou tisíce lidí. Není to tak dávno, kdy došlo ke stavebním úpravám v nádražní hale, při níž byly mimo jiné opraveny omítky a položena nová dlažba, a už nyní se připravuje rozsáhlá přestavba této železniční stanice, která se v její historii dosud neodehrála.

Jak uvedl Jan Nevola, mluvčí Správy železnic, podle nynějšího plánu by stavba měla začít teprve kolem roku 2024 a projekt ještě nebyl schválen Ministerstvem dopravy České republiky v aktualizované podobě. „Rekonstrukce hlavního nádraží v první etapě zahrnuje přestavbu kolejiště, přípravu na zdvoukolejnění některých zaústěných tratí, také výstavbu nového ostrovního nástupiště a rekonstrukce současných,“ přiblížil jednotlivé kroky mluvčí.

Modernizací projde i podchod v Honkově ulici nebo železniční most přes Gočárovu třídu. „Její součástí mohou být také dílčí úpravy výpravní budovy, nicméně záměr projektu v tuto chvíli vyčkává na schválení ze strany Centrální komise Ministerstva dopravy ČR. Pro práce budou nutné také další konzultace s památkáři, protože budova i nástupiště jsou součástí památkové ochrany,“ řekl Nevola.

Vzhledem k tomu, že je projekt před schválením ministerstva, není možné v tuto chvíli přesně vyčíslit náklady celé stavební akce. Zpřesňovat se budou na základě dokumentací v další fázi přípravy. Dá se však už dnes říci, že tato rozsáhlá přestavba přijde na miliardy korun a potrvá do roku 2027. Součástí přestavby je zmíněné zdvoukolejnění některých tratí, což umožní zvýšení jejich kapacity, například v úseku z Hradce Králové do Chrudimi, Chlumce nad Cidlinou či Týniště nad Orlicí. „Případná omezení pro cestující budou rovněž předmětem dalších stupňů přípravy,“ dodal mluvčí Správy železnic.

„Tato rekonstrukce je asi potřebná, ale způsobí nám cestujícím velké potíže, to je více než jasné. Jezdím z hlavního nádraží z Hradce Králové každý den vlakem do práce a nejsem si jistý, zda si kvůli této obrovské přestavbě nebudu muset najít jiný způsob dopravy nebo si upravit pracovní dobu. Říkám na rovinu, že mě to vůbec netěší a myslím si, že to tak bude mít většina cestujících,“ sdělil Salonkám Martin Novotný z Hradce Králové.

Nynější staniční budovu, která se nachází v části Riegrova náměstí, navrhl ve funkcionalistickém duchu v letech 1928 až 1929 architekt Václav Rejchl ve spolupráci se svým bratrem, architektem Janem Rejchlem. Samotná budova byla postavena v letech 1930 až 1935, kdy byla slavnostně otevřena. Toto na svou dobu monumentální a moderní dílo bylo už tehdy velmi nadčasové.

Hynek Šnajdar
hynek@salonkyhk.cz
Foto: Hynek Šnajdar