Pondělí

20. ledna 2025

Nyní

-2ºC

Zítra

3.5ºC

Svátek má

Ilona

Z Hradce do Prahy za hodinu? Vysněný cíl přiblíží nová dvoukolejka

16. února 2022

Důležitý souhlas s přestavbou 27 kilometrů dlouhého úseku mezi Hradcem Králové a Chlumcem nad Cidlinou vydalo v minulých dnech ministerstvo životního prostředí. Na zmíněném úseku má vzniknout dvoukolejka a maximální rychlost se zvýší na 160 kilometrů v hodině. Správa železnic odhaduje začátek prací na rok 2025, hotovo by mělo být o další tři roky později.

Proces posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) zahájilo ministerstvo životního prostředí už v roce 2018. Souhlas s přestavbou tratě získala Správa železnic po více než třech letech. O posunu v projektu jako první informoval server zdopravy.cz.

Jednokolejka mezi Hradcem Králové a Chlumcem se podle plánů začne v roce 2025 měnit na dvoukolejku. Na naprosté většině z celkem 27 kilometrového úseku se zvýší maximální rychlost vlaků až na 160 kilometrů v hodině. Na trati by měly nově jezdit i expresní vlaky. V současnosti zde vlaky jezdí maximálně stovkou.

Na první kopnutí do země by mělo podle informací Správy železnic dojít v březnu roku 2025, hotovo by mělo být v červnu 2028. Náklady odhaduje Správa železnic na 7,6 miliardy korun, jasněji ale bude až po vysoutěžení zhotovitele stavby. 

„V úseku Hradec Králové – Chlumec nad Cidlinou se zkracuje u rychlíkových vlaků jízdní doba z 19,5 min. na 14,0 min. U osobních vlaků se jízdní doba krátí z 27,0 min na 22,0 min. V širším měřítku je cílem po dokončení všech staveb zkrácení jízdní doby mezi Hradcem Králové a Prahou ze současných 101 min na cca 63 min pro expresní vlaky,“ píše se v dokumentaci. Na hodinové cestování vlakem mezi Prahou a Hradcem Králové si ale lidé budou muset ještě dlouho počkat.

Rozhodnutí ministerstva na twitteru ocenil i hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček (ODS). "Dobrá zpráva nejenom proto, že zdvojkolejněním vzniklý železniční uzel umožní na tuto trať nasadit rychlíky a expresní vlaky, a tím zkrátit cestu z Hradce do Prahy na hodinu. A díky tomu se potvrdí i jeho potenciál pro vedení budoucí vysokorychlostní tratě přes Královéhradecký kraj," napsal hejtman. 

Přestavba úseku mezi Hradcem a Chlumcem je součástí plánů na modernizaci celého úseku z Velkého Oseku přes Chlumec a Hradec do Chocně, ke které byla schválená studie proveditelnosti v roce 2015. Podle Správy železnic trať převezme část nákladní železniční dopravy z prvního koridoru - tedy trati mezi Pardubicemi a Prahou. Součástí přestavby bude zrušení 10 přejezdů a rekonstrukce dalších 12. V plánu je například i demolice tří nádražních budov a stavba více než kilometru protihlukových stěn v Hradci Králové.

Tomáš Kulhánek
tomas.kulhanek@salonkyhk.cz